Friday, December 16, 2011

Bila Emak Tak Percaya..

Bila emak tak percaya.. Apa yang mampu dikatakan lagi... Again.. I'm speachless..

Perasaan hati berbolak balik.. Sedih dan termenung.. Mengenangkan situasi ini. Sebagai seorang anak yang tak berapa gemar nak bercerita tentang perjalanan hidup harian secara detail kepada ibunya, kerana emak tetap tidak akan faham tentang perjalanan hidup anak emak ni..

Apabila emak mempersoalkan kepada diri sendiri tentang budaya kerja, saya cuba menerangkan dari A hingga Z. Dan, harapan saya, emak faham.. Apabila semalam emak bertanya kepada kawan baik melalui telefon, anak emak terasa seolah olah emak ragu ragu dengan penjelasan anak emak berikan selama ini..

Emak menganggap anak emak hari hari merayau berjalan enjoy untuk menghabiskan duit?! Ya Allah emak.. Duit saya bukan banyak untuk melakukan itu semua. Duit gaji cuma cukup untuk makan, sewa rumah dan transport pergi kerja balik kerja je.. Tambah dengan beban hutang lagi yang nak saya bayar.. Kenapa la emak rasa yang saya ni berfoya foya dan tak jujur dengan emak tentang budaya kerja saya?? Jujur saya ingin katakan di sini, saya sangat sedih bila emak tak percaya..

Dah penat anak emak ini terangkan.. Semenjak bekerja di KLIA, anak emak ni bekerja mengikut shift. Tiga bulan je pun saya macam ni.. Saya perlu praktikal di front liner sebelum saya establish.. Di sini ada pelbagai shift pattern.. Sebulan setengah yang lepas, saya mengikut MR2 team, emak.. 2 hari kerja siang, 2 hari kerja malam dan 2 hari saya cuti.. Timing pulak varies dari 8 hingga 12 jam.. Saya perlu mengikut jadual yang orang lain juga ikut.. Macam mana lagi saya nak terangkan kat mak... Sedangkan sebelum ni saya dah Terangkan pun..

Sekarang ni pulak, saya dah tukar ke team lain.. Team ASG.. Kerja seminggu siang dan seminggu malam.. Timing lak fixed dari 7.30 sampai pukul 5.. Tak kira la malam ke siang.. Jadi, mak janganlah marahkan saya kalau mak call pukul 12 tengah hari sewaktu minggu saya kerja malam.. Kalaulah saya tak tidur waktu tu, bila lagi saya nak tidur... Emak janganlah marahkan saya tidur tengah hari dan saya tak makan dan minum.. Waktu malam, waktu bekerja, pandai pandailah saya cari makan kalau saya lapar.. Itupun bukan saya merayau pergi entah kemana mana. Paling jauh pun tempat saya makan bila waktu kerja cuma di terminal je. Itu pun mak boleh kata saya ni kuat berjalan jalan?

Saya tahu, berdosa seorang anak mengeluh tentang emak.. Tapi, keadaan macam ni buat saya sedih dan saya berjauh hati.. Dah saya ikut cakap emak untuk memilih kerjaya macam ni.. Sekarang, budaya kerja saya pulak emak nak persoalkan.. Macam mana ni mak.. Saya bukan seperti 4 anak emak yang lain. Diorang semua bekerja ikut office hour. Cuma saya je yang bekerja shift.. Dan tolonglah faham..

Saya tak balik ke rumah Rawang jugak.. Sebab terlalu jauh. Kalau saya balik boleh berehat, tidur dan tak buat apa apa tu, okay lah.. Tapi mana boleh macam tu. Setakat cuti saya yang cuma terasa seperti satu hari setengah tu, saya perlu balik ke Rawang kemudian keluar ke mana mana dan badan saya tak boleh rehat.. Esok lusa saya jugak yang sakit.. Haih...

Kalau saya berkecil hati, tak ada sorang pun yang tahu. Semua nak menyalahkan saya.. Saya pun ada perasan jugak wahai keluargaku sayang....

3 comments:

Chekgu Azrine said...

bersabar ye dik.. mgkn mak adik terlalu sayang kat adik..

ekin musa said...

sabar yer kak anisah...
ibu mana tak risau bila anak jauh dari mata mereka...
lebih2 lagi kak anisah kan bujang...

be a strong girl..=)

da said...

Betul ckp cik lolipop 2.. org tua nie kadang2 dia xfham apa yg kita lalui sbb dia xpernah lalui nya b4 nie.. so nisah kena sabor k n xleh salahkn dia.. then tambah2 lg dia tgk ank jiran2 dia slalu blk umah, tp ank dia jrang2 blk coz keja.. 1 day mak nisah akn fham.. nisah sabo k.. Ur mom miss u a lot...