Thursday, December 13, 2012

Hemoglobin dan Nescafe


Nescafe, 
akan menurunkan kadar Hemoglobin di dalam darah. Masa pergi check up last month, nurse bising bising HB I lower than 11. Sebelum tu cantik je bacaan. Yela.. Supplement cukup.. Tak buat onar.. Hehehe.. 

Last month, boleh pulak terbuat onar.. Mau tak buat onar. Hari hari I tolong bancuhkan Nescafe untuk En. Hubby. Lepas tu teringin sangat nak minum jugak. Bayangkan aroma yang... urmmmpphhh... Haihhh.. Tergugat iman.. Itu yang bancuh jugak secawan untuk diri sendiri. Kemudian, bukan sekali dua je I minum.. Almost everyday. Stop je bila teringat lagi dua tiga hari nak pergi klinik. Alamak! Mati kau...

Rupa rupanya betul.. Sampai klinik, dah siap buat segala test, bacaan HB 10.6!!! terus bila masuk jumpa nurse kena bebel bebel, dia keluarkan sekeping nota baca segala keburukan kekurangan HB dan I, diaaammmmmm jerrrrrrrr.... dalam hati, padan muka kau! padan muka kau! kena marah.. Sape suruh minum  Nescafe tak ingat dunia. Hikhikhik....




APA KEPENTINGAN HEMOGLOBIN SEMASA HAMIL?
Ia penting untuk perkembangan bayi mengikut jangkamasa kandungan.

1. Kandungan Kurang dari 5 Bulan (kurang 20 minggu)
Pada masa ini, bayi sedang melalui proses organogenesis iaitu pembentukan organ organ seperti kepala, tangan, kaki, otak dan anggota anggota lain. Jika darah kurang pekat (kurang daripada 11g/dl), jantung tidak akan terbentuk dengan sempurna dan bayi boleh gugur. Jika jantung dapat dibentuk tetapi darah terlalu cair, mungkin bayi akan hidup tetapi mengalami kecacatan. Contohnya, kaki dan tangan kemungkinan tidak terbentuk sempurna. Jika bayi tersebut sempurna sifat tetapi darah cair akan melambatkan pembentukan otak bayi. Mungkin bayi akan Selamat tetapi kurang pandai.

2. Kandungan 5 bulan ke 7 bulan ( 20 hingga 28 minggu)
Ketika ini bayi kita telah sempurna pembentukan sifat dan anggota badan. Tetapi jika Hb terlalu kurang, jantung bayi tidak dapat berdenyut dengan baik dan akhirnya bayi boleh mati di dalam kandungan. 

3. Kandungan 7 Bulan Ke Atas (28 hingga 40 minggu) 
Sifat bayi telah sempurna dalam usia begini tetapi jantung bayi masih bergantung kepada kepekatan darah (Hb). Jika Hb terlalu rendah/cair (kurang daripada 9g/dl), jantung bayi tidak akan kuat dan berisiko untuk bayi mati di dalam kandungan. Jika jantung mampu bertahan tetapi anggota badan lain dapat sedikit, saiz bayi akan lebih kecil tetapi mungkin Selamat dilahirkan.

Itu semua masalah untuk bayi...bagaimana pula kesannya pada ibu??

Jika Hb kurang, ibu akan cepat berasa letih, kadang2 akan mengalami sesak nafas, pening pening dan rasa nak pitam, jantung bergerak laju atau rasa berdebar debar (palpitation).
Jika semasa mengandung atau semasa bersalin ada kehilangan darah, darah akan bertambah cair dan ini boleh membawa kepada kerosakan jantung, paru paru, buah pinggang dan boleh membawa maut.


APAKAH CARA TERBAIK UNTUK MENINGKATKAN PARAS HEMOGLOBIN DLM DARAH?

Tips 1 :
  • Makan hati ayam setiap hari samada goreng atau masak mengikut kesukaan
Tips 2 :
  • Makan makanan laut, kerang, ikan bilis- boleh juga tetapi tidak secepat makan hati ayam untuk naikkan Hb
Tips 3 :
  • Makan pil/vitamin tambah darah(yangg doktor selalu bagi tu) mengikut ape yg ditetapkan..perlu makan hari2...kenapa? sebab Hb akan bertambah 1g/dl jika kita makan vitamin selama 10-14 hari secara berterusan..
Tips 4 :
  • Jangan makan pil tambah darah dengan air susu (eg. teh susu, kopi susu etc) kerana ia akan mengurangkan penyerapan vitamin tersebut...(nanti penat2 jer kt makan tp rupanya tak diserap dgn baik, Hb pun tak naik)


Pesanan untuk semua ibu ibu mengandung, rajin rajin lah minum susu dan ambil segala supplement yang disarankan doktor. Semoga nanti kita tak mempunyai banyak masalah disepanjang tempoh kehamilan...






No comments: